Vi har läst mycket om förändringen från regel till målstyrning inom skolan.
Den nya målstyrda skolan - att styrdokumenten inte specificerar vad lärarna ska göra utan vad de ska åstadkomma. En fördel med detta är att lärarna har en större frihet att anpassa verksamheten efter olika situationer och behov för eleverna. Det är samtidigt viktigt att det är behöriga lärare som anställs, och att det finns tydliga föreskrifter om vad de ska åstadkomma med verksamheten, för vad händer om det börjar gå lite "snett" om misstag inte upptäcks i tid. Då är risken att problemet växer och inte upptäcks förrän det är "för sent".
Reflektion 2:
Förr var läraren den som var bäst i sitt ämne/sina ämnen och skulle lära ut det till sina elever; sändare och mottagare. I dagens samhälle när allt går allt fortare och tillgången till information är alltmer lättillgänglig gäller det för lärarna att hänga med och att själva vilja lära sig nya saker och ta till sig av nya tekniker etc. Om vi idag ska kunna bli världens bästa lärare och få eleverna att vilja lära sig, gäller det att kunna ge eleverna rätt redskap för att skapa nyfieknhet hos dem och vilja ta till sig och lära sig mer.
Färdig lärare med jobb!
11 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar